Tarinavalimon kanssa et joudu kärsimään kuluneesta markkinointijargonista. Kuva: Wikimedia Commons
Tarinavalimon kanssa et joudu kärsimään kuluneesta markkinointijargonista. Kuva: Wikimedia Commons

Tarvitseeko maailma lisää viestintä­konsultteja?

Vastikään perustamamme Tarinavalimo on tarinoihin keskittyvä uuden aikakauden viestintätoimisto.

Vanha ja pätevä viisaus on, että jos verkossa julkaistun jutun otsikko on kysymyksen muodossa, vastaus on aiheesta riippumatta yleensä ei.

Niin taitaa olla tässäkin tapauksessa. Kiireisimmät voivat siis lopettaa lukemisen tähän ja siirtyä seuraavan askareen pariin.

Vähemmän kiireisille löytyy alta muutamia ajatuksia siitä, miten itse näen asian näin tuoreena sivutoimisena yrittäjänä – ja on siellä pari sanaa siitäkin, miksi yrityksemme on ylipäätään perustettu.

Aihepiiri on pyörinyt mielessäni jo pitkään, sillä olemme vaimoni Maaritin kanssa pohtineet oman yrityksen perustamista jo useamman vuoden ajan. Monen tekijän summana vuoden 2018 lopussa aika oli oikea.

Ideoiden kypsyttelyn, konseptoinnin, muutaman eksistentiaalisen kriisin (ja oivalluksen) sekä yrityksen perustamiseen liittyvän säätämisen jälkeen pystyssä on nyt siis paitsi pieni viestintäalan yrityksemme Tarinavalimo, myös nämä verkkosivut!

Elämme kovia (ja kiinnostavia) aikoja, ystävä hyvä

Tarinat pyörittävät ihmiskuntaa. Eivät maailmaa, se pyörii muutenkin, mutta ihmisiä kyllä.

Tarinoiden kertominen, kuunteleminen, jakaminen ja hyödyntäminen omien tavoitteiden ajamiseksi on yksi keskeisistä inhimillisistä piirteistä. Se tekee meistä ihmisiä hyvässä ja pahassa.

Tarinavalimon olemassaolon kolme tärkeintä syytä ovat nämä: 1) mielestämme tarinat ainutlaatuisista ihmisistä, organisaatioista ja asioista ansaitsevat tulla kerrotuiksi, 2) me osaamme ja haluamme auttaa näiden tarinoiden kertomisessa, 3) olemme huolissamme maailman menosta.

Lukuisten uusien viestintäkanavien myötä tarinoiden kertominen ja niiden jakaminen laajoille ihmisjoukoille on juuri nyt helpompaa kuin koskaan ennen ihmiskunnan historiassa. Samalla viestinnän pelikenttä on tasoittunut ennennäkemättömällä tavalla.

Toisin kuin ennen, yritys tai tuote voi saada laajaa näkyvyyttä monella muillakin keinolla kuin ostamalla etusivun ilmoituksen Hesarista. Riittää, että on kiinnostavaa sanottavaa.

Tämän sanottavan miettimisessä ja kehittämisessä auttavat palvelumme yrityksille, joihin kuuluvat esimerkiksi yritys- tai tuotetarinan rakentaminen alusta alkaen tai jo olemassa olevan yritysviestinnän sparrailu.

Yksittäisten ihmisten kohdalla kehitys on johtanut siihen, että ei tarvitse olla koko kansan tuntema superjulkkis, jotta oma tai läheisen tarina voi olla kiinnostava ja ylipäätään tulla ammattimaisesti kerrotuksi.

Lukuisten uusien viestintäkanavien kääntöpuolia ovat infoähky ja lisääntyvä älämölö. Siksi yhä useampi kaipaa mietittyjä tarinoita uusia tapoja osoittaa arvostustaan itselleen tärkeille ihmisille (joilla on jo kaikki maailman tavara). Kehittämämme Tarinalahja-konsepti vastaa tämäntyyppisiin toiveisiin.

Itsellemme tarinat ovat olleet tärkeitä jo pitkään. Olemme tarinankerronnan asiantuntijoita sekä opintojemme että ammatillisten aktiviteettiemme kautta. Ennen kaikkea meillä on takanamme pitkäaikainen rakkaus lajiin.

Hyvän puolesta pahaa vastaan

Haluamme oman osaamisemme avulla olla mukana taistelemassa hyvän puolesta pahaa vastaan. Haluamme auttaa vastuullisia toimijoita pääsemään esiin ja toisaalta auttaa ihmisiä kertomaan toisilleen kuinka ainutlaatuisina ja tärkeinä he toisensa näkevät.

Käytännössä tämä ”hyvyyden” puolella oleminen tarkoittaa esimerkiksi ympäristön huomioimista kaikessa omassa toiminnassamme sekä muita ihmisiä ja organisaatioita arvostavien puhetapojen kehittämistä, käyttämistä ja edistämistä. Toimintaperiaatteemme löytyvät täältä.

Tämän tekstin otsikon kysymykseen palatakseni: tarvitseeko maailma tosiaan lisää viestintäkonsultteja? Mielestäni ei, jos puhutaan vanhanaikaisesta, ylhäältä alaspäin suuntautuvasta ”tiedottamisesta”, ”viestinnästä” tai ”markkinoinnista”.

Sen sijaan juuri nyt on iso tarve osaaville tarinoiden kirjoittajille ja kertojille sekä monitasoisille tarinoille, joiden päälle voi rakentaa strategista ja innostavaa vuorovaikutusta toivottujen kumppaneiden kanssa. Ja tämä kaikki moderneja verkostomaisia viestintäkanavia hyödyntäen.

Seuraamme jännityksellä, mitä tästä juuri aloittamastamme matkasta tulee. Seuraathan sinäkin!

Ensi alkuun löydät Tarinavalimon Facebookista (lähiaikoina) ja Twitteristä. Näiden kanavien kautta kerromme Tarinavalimon kuulumisista ja kommentoimme ajankohtaisia puheenaiheita tarinoiden ja tarinallisuuden näkökulmasta.

Lupaamme, että kanssamme et joudu kärsimään kuluneesta markkinointi- ja konsulttijargonista. Toivomme säännöllisesti julkaistavien blogitekstiemme herättävän ajatuksia viestinnän uusista tuulista ja auttavan osaltaan hahmottamaan maailman nopeaa muutosta.

Merkitsethän siis blogisivumme kirjanmerkkeihisi! Tehdään yhdessä myös some-kanavistamme kaikkien tarinafriikkien, uuden ajan organisaatioviestijöiden ja yhteisöjen rakentajien kohtaamispaikka, tervetuloa!

Jukka Vahti

Jukka on Tarinavalimon sivutoiminen "vanhempi neuvonantaja", joka tuntee viestinnän ja journalismin kentän sekä jaksaa hämmästyä yhä uudestaan yhteiskunnan ja maailman nopeasta muutoksesta.

info@tarinavalimo.fi

Tarinavalimo, Y-tunnus 2947048-7