Jokainen asiakaskohtaaminen voi rakentaa yrityksen tarinaa. Kuva: Wikimedia Commons
Jokainen asiakaskohtaaminen voi rakentaa yrityksen tarinaa. Kuva: Wikimedia Commons

Veikon grilli – ei mikä tahansa kioski?

Yritystarina on parhaimmillaan silloin, kun se kutsuu mukaan.

Kielitoimiston sanakirjan määritelmä pääomasta kuuluu ”omaisuus, varsinkin sellainen, joka tuottaa omistajalleen tuloa, korkoa, voittoa”.

Tässä blogikirjoituksessa pohdin, miksi yritystarinaa voidaan oikeutetusti kutsua pääomaksi.

Jokaisella yrityksellä on oma tarinansa. Miettikäämme vaikkapa kuvitteellista Veikkoa, joka haluaa perustaa grillikioskin. Vaikka Veikkoa ei ole olemassa (tai ainakaan emme tunne häntä), pystymme heti kysymään useita kysymyksiä hänestä. Kuka on Veikko ja mikä on hänelle tärkeää? Miksi hän halusi perustaa juuri grillin, varsinkaan vuonna 2019? Aikooko hän perustaa tulevaisuudessa ketjun, vai kehittää vain yhtä grilliä?

Jos Veikko olisi olemassa ja vastaisi näihin ja samankaltaisiin kyselyihin, saisimme pikku hiljaa selville hänen tarinansa. Ja samalla hänen yrityksensä tarinan.

Millaiseen maailmaan haluat asiakkaasi viedä?

Veikko saattaisi kertoa meille vaikkapa siitä, kuinka hän lapsuudessaan kävi ostamassa pölyävän ja mutkaisen hiekkatien päässä sijainneelta grilliltä pyöreissä lasipurnukoissa säilytettyjä irtokarkkeja kymmenen pennin kappalehintaan.

Hän voisi kertoa miltä grilli tuoksui, tai siitä helpotuksen tunteesta, kun poljettuaan kolme kilometriä isosiskolta perityllä rämällä pyörällä hän vihdoin näki grillin huoltoaseman vieressä ja omistajan, joka aina heilautti kättään tunnistaessaan Veikon.

Tai Veikko saattaisi kertoa kuinka hän löi vetoa kaverinsa kanssa siitä, uskaltaisiko hän ostaa vanhan grillirakennuksen ja saada yrityksen kannattamaan, vaikka moni ennen häntä oli siinä epäonnistunut.

Voisi tietysti olla niinkin, että Veikko on syntynyt vuonna 1999 ja kuuluu sipsikaljavegaaneihin. Grilliruuan lihaisaan tarjontaan tympääntyneenä hän haluaa tarjota pikaruokaa pelkästään vegaaneille, ja Punavuoressa sijaitseva grilli on ensimmäinen tukikohta koko pääkaupunkiseudulle laajenevassa ketjussa, jonka kautta kokonainen sukupolvi saa mahdollisuuden erottautua entisaikojen makkaraperunameiningistä.

Jätä jälki tai kuole

Kaikki nämä versiot ovat mahdollisia. Mutta entä jos Veikko ei kerro tarinaansa kenellekään? Entä jos hänellä on vain Veikon grilli?

Kuvitellaanpa, että kuvitteellisen Veikon kuviteltu asiakas googlettaa Veikon grillin. Kumpi jää hänelle paremmin mieleen? Makkaraperunat 4,90 vai tarina Veikosta polkemassa siskonsa vanhalla pyörällä kohti irtokarkkeja? (Tämä voi toki riippua myös siitä, kuinka kova nälkä googlettajalla on.)

Yritystarinalla on tietty tehtävä: kertoa oleellinen yrityksestä, sen arvoista, ja siitä miksi yritys on olemassa. Hyvä yritystarina luo pohjan yrityksen kaikelle toiminnalle. Hyvä tarina jättää jäljen asiakkaiden tai mahdollisten asiakkaiden mieleen.

Kun asiakkaalle nälän yllättäessä tulee mieleen Veikon tarina eikä mikä tahansa grilli, tarinallinen pääoma on jo alkanut kasvaa korkoa.

Maarit Oksanen

Maarit on Tarinavalimo-yrittäjä, valimon päivittäisen toiminnan pyörittäjä ja ennen kaikkea luova kirjoittaja, joka osaa kiteyttää olennaisen vähän sekavammastakin vyyhdestä.

info@tarinavalimo.fi

Tarinavalimo, Y-tunnus 2947048-7